Persbericht:
Cafeyn neemt Blendle over om samen Europa te veroveren

In één klap is het nieuwe bedrijf actief in Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje met meer dan 2500 titels voor ruim 1,5 miljoen actieve gebruikers

Vandaag is een grote stap gezet in het toegankelijkheid maken van kwaliteitsjournalistiek in heel Europa nu Blendle en information streaming-koploper Cafeyn samengaan. “Het was altijd al mijn droom om internationaal te gaan met Blendle. Kwaliteitsjournalistiek beschikbaar maken voor iedereen is immers niet alleen relevant in Nederland,” zegt Blendle-oprichter Alexander Klöpping.

Blendle heeft een geestverwant gevonden in Cafeyn. Cafeyn is sinds 2006 op dezelfde missie, waardoor gebruikers in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk lezen uit hun favoriete kranten en tijdschriften. Ari Assuied, president van de Cafeyn Group is enthousiast over deze overname: “Onze ambitie bij Cafeyn is om iedereen ongekende toegang tot kwaliteitscontent te geven. We zijn enorm blij om het getalenteerde en gepassioneerde team van Blendle te verwelkomen, waardoor we nu als groep met 150 mensen sterk staan”.

Journalistiek zit in het DNA van beide bedrijven. Klöpping: “Kwaliteitsjournalistiek is geld waard. We zitten middenin een belangrijke transitie van advertentie-inkomsten naar leesinkomsten. Ik ga mij richten op die journalistieke visie vanuit het bestuur van Cafeyn, en maak plaats voor Ari Assuied om de Cafeyn Group, inclusief Blendle, te leiden als CEO. De dagelijkse leiding voor Nederland komt te liggen bij huidig Blendle CCO Willem-Jan Lems”.

De ambitie is om verder uit te breiden door heel Europa, door het beste van beide bedrijven en apps samen te brengen. Klöpping: “Gebruikers kunnen binnenkort genieten van nieuwe functionaliteiten en we gaan de catalogus van meer dan 2500 kranten en tijdschriften, met daarin toptitels als The Guardian en L’Équipe zo snel mogelijk voor iedereen beschikbaar te maken. Het stelt ons in staat om de verzamelplaats te worden van de beste Europese journalistiek”.

Over Blendle

Opgericht in 2014 met het befaamde ‘betalen-per-artikel’-model klom Blendle snel op tot meer dan 1,5 miljoen geregistreerde accounts. Voor de meerderheid van de gebruikers was dit de eerste keer dat zij voor journalistiek betaalde. In 2017 introduceerde Blendle ‘Blendle Premium’, een abonnementsmodel in Nederland en België met daarin een dagelijkse persoonlijke selectie aan artikelen gebaseerd op je leesvoorkeuren. Met een team van 50 werden vanuit het hoofdkantoor in Utrecht vervolgens innovatieve functionaliteiten zoals de voorleesdienst Blendle Audio en de mogelijkheid om onbeperkt tijdschriften te lezen toegevoegd. Op dit moment gebruiken meer dan 80.000 mensen Blendle Premium in Nederland en België.

Over Cafeyn

Sinds de oprichting in 2006 heeft Cafeyn de ambitie, gedreven door een passie voor media, om lezers opnieuw te verbinden met content die voor hen relevant is. Een team van meer dan 100 mensen werkt aan ‘ultra high-performance platform’, gebaseerd op geavanceerde technologieën. Met de expertise en een netwerk van strategische partners, biedt het platform duizenden kranten en tijdschriften aan via haar mobiele app en website. Cafeyn heeft sinds de oprichting doorlopend geïnnoveerd in de manier waarop het ‘information streaming’ aanjaagt, in een tijd waarin de industrie zichzelf opnieuw aan het uitvinden is evenals de manier waarop het publiek informatie consumeert. Cafeyn is actief in Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Madagascar en de Caribische eilanden.

Noot: over het overnamebedrag doen beide partijen geen uitspraken. De verkopende partij heeft hulp gehad van IEG bij het begeleiden van deze transactie. Guillaume Bonneton van GP Bullhound Parijs fungeerde als de financieel adviseur voor de aandeelhouders van Cafeyn in de acquisitie van Blendle. Ingen Housz fungeerde als als juridisch adviseur van Blendle en haar aandeelhouders.

Eerdere persberichten

Arrow-up